شعر : اطفال الشوارع

كتب :- ابانوب اشرف - الفرقة الثالثة - سياسة

طَفلْ وعِِينَه دايبه مِن الوًجْع
 وكَأنه فِى جُوف البحْر ودعْ
بكفَّه رعشه وبِحُضْنه نَسِْيم الهَوَا
 ومِين يِشْفِِى علَِّته ولَو جَاله الدَوَا
كان يَاكل مِن هُوج الزبَاله
 وال لازم يِشُوف.. مشْ كفايهْ
حتى لَو طَرشُه......السَمَعْ
كانت عِزوته شِويه عِيالْ
ومين يسَتحمل ال فيه إلا الجَِبَالْ
 غريِبَه ليِكى يا بلَدْ
 كل ال فيكى هدّه الجَلدْ
فيكى القَمر شَقَه الليل ...فَصَبَحْ هلالْ
فيكى العُمْر شَال عَلىَ.. كِتفُه اهوَالْ
انا الَخير ال فِيكى
انا الصَبر ال فى ضلوُعِك بيدفيكى
انا ال اتسْحَلت علىَ ارضكْ...لأحيكى
انا جدورك من الاسَاسْ
انا الى الطّلقه خانتنى .....انا القناص
 انا ال قلتْ الله واكبْر ....ومتْ بِرصَاصْ
 وفى الاخَر اسَرح ويا جُوعك
وتَعْجْزيِنى لاجل تصعبى عَليّ... بِدْمُوعَك
 انا ال سِبت عُمرى علىَ حِجْرك ...ومَعْجْبكِيش
والخير فيكى بيِطبطبْ ....ومبيكفِيشْ

التعليقات
0 التعليقات

0 التعليقات: