شعر : فصلونـــــي !!!

كتبت :- تقي عادل - الفرقة الرابعة - اقتصاد

(فصلونى)

خلصت الثانـــويـة
بمجموع عــــدى 95%
ودخلت احسن كلية
 اقتصاد و علوم سياسية
كُتب كتير انا ذاكرت
ورا الدكاترة كتـــبــت
وياما حاجات كبيرة لخصت
فى مشاريع ياما انا تعبت
ووقت ما غيرى ناموا انا سهرت
كنت ماشى عالرصيف
لحد ما فى يوم وقعت
يوم ما قالولى انا اتفصلت
وجريي ورا الحــلــم
عمره ما هيبقى عـــلــم
أمل ابويا وامى ضاع بجره قلم
عايز أصرخ بس صوتى اتكتم
بكلمة منهم  مليانة ظلم
قالولى انـــــــا اتفصلت
كأنى بكلــــمة اتقتلت
وانا  اللى عمرى ما فى يوم ظلمت
قتلوا حلمى فى المهد
كليتى كنت بيكى فخور
لحد ما رميتينى من اعلى دور
ذنبى ايه فى حكم جور
دفن حلمى فى القبور
طب ادونى فرصة عشان ادافع
مترمونيش فى لحظة فى الشارع
بيقولوا جرمى أعمال شغب
وعمر ايدى ما مسكت غير الكتب
لسانى عمره ما خرج عن الادب
وبصرخ بأعلى صوت
على كل ظالم قادر يارب

التعليقات
0 التعليقات

0 التعليقات: